Briose cu banane

Delicii cu banane, beneficii si retete

Delicii cu banane, beneficii si retete

Daca iti plac bananele si te dai in vant dupa dulciuri, dar ti-ai dori sa nu se vada asta, incearca niste retete delicioase si sanatoase.

Daca in aceasta ecuatie mai intra si dorinta de a avea o dieta fara prea multe ingrediente de origine animala sau o aplecare catre postul religios, ai nimerit bine.

Briosele cu banane si nuci sau smoothie-ul cu banane sunt ceea ce cautai!

Nu fumez, nu beau, dar, pentru ca, se pare, totusi, ca suma viciilor este constanta, am o “dependenta” pentru dulciuri. Stiti deja asta. Si incerc sa gasesc variante cat de cat mai sanatoase.

Asa am devenit specialista in copt briose. Am plecat de la o reteta recomandata de Printesa Polonic (Anca Lungu), acum vreo 4 ani si am ajuns sa adaug/scot/combin tot felul de ingrediente care mai de care mai sanatoase. Astazi, briose cu banane si nuci si un smoothie… tot cu banana.

Beneficiile bananelor

De mica imi placeau bananele. Serile in care tata venea invingator de la aprozar cu o sacosa cu 2 kilograme de banane verzi erau acelea in care fericirea devenea o stare atat de usor de trait. Si asteptam cu atata emotie si nerabdare ca ele sa se transforme in banane galben-aurii. Le verificam in fiecare dimineata si seara (desfaceam fiecare banana invelita individual in ziar) ca nu cumva vreuna dintre ele sa se ingalbeneasca fara stirea mea.

Si, bineinteles, ca nu asteptam si, de multe ori, le mancam mult prea verzi. Asa imi explic faptul ca mie imi plac la nebunie bananele un pic mai verzi. N-as vrea sa dezvolt prea mult cultul pe care il am eu pentru banane si nici istorioarele copilariei care aveau, cele mai multe dintre ele, si aceste fructe implicate cumva in actiune.

Da, sunt unele dintre fructele mele preferate. Dar nu doar pentru ca imi amintesc de copilarie, ci si pentru ca au atatea beneficii pentru organism. O banana medie (aproximativ 125 grame) are in jur de 110 calorii, 30 de grame de carbohidrati si 1 gram de proteine. Contine vitamine si minerale (vitaminele A, C, B2, B3, B6), mangan, magneziu, acid folic si fier, plus o doza semnificativa de potasiu (motiv pentru care cei care au afectiuni renale, dar si cei care iau medicamente beta-blocante ar trebui sa le consume cu moderatie).

Au beneficii in dieta astmaticilor, ajuta la reglarea tranzitului intestinal datorita continutului mare de fibre, lupta impotriva cancerului si a diabetului zaharat. Plus ca triptofanul ajuta la alungarea depresiei si instalarea unei stari de bine! Acum, dupa ce am scris ditamai oda pentru fructele care in traducere libera din araba ar insemna “degete”, va propun doua delicii sanatoase care au la baza bananele mult laudate (si nu doar de mine, da?).

Briose cu banane si nuca

Cei care ma cunosc stiu ca imi plac mult briosele. Si pentru ca incerc sa consum cat mai rar lactate (dar si pentru ca luna august are doua saptamani de post), am incercat sa elimin laptele, untul si ouale din compozitia brioselor sa le zicem “standard”. Pentru a fi si mai sanatoase, am folosit si jumatate de cana de faina integrala (puteti incerca si cu faina de secara, dar se coc mai greu si raman mai cleioase in mijloc).

Iar daca vrei sa le indulcesti cu sirop de stevie si sa nu mai adaugi deloc zahar, se vor transforma in desertul perfect! Si pentru ca imi plac atat de mult bananele (cum ati aflat citind randurile de mai sus), m-am gandit sa introduc in compozitie si doua banane delicioase.

Asa briosele devin mai dulci, fara sa adaug zahar. Am folosit lapte de ovaz (in loc de lapte normal; poti folosi orice lapte vegetal: de soia, alune, migdale), ulei de cocos in loc de unt topit (pe care il foloseam la reteta mea traditionala de briose) si zahar brun. In compozitie am mai adaugat o mana de nuci faramitate (nu macinate, ca isi pierd din personalitate).

Apoi, in functie de dorinta, se pot adauga scortisoara, nucsoara, ghimbir ras, seminte de tot felul, fulgi de ovaz sau migdale sfaramate.

Mod de preparare:

Am facut un shake din 200 de ml de lapte de ovaz si doua banane coapte, apoi am adaugat o cana – jumatate de faina alba, jumatate de faina integrala, un pliculet de praf de copt si 3 linguri de ulei de cocos.

Am adaugat o lingurita de scortisoara, cateva linguri (vreo 3) de zahar brun si mana de nuci faramitate. Poti pune cateva stafide sau bucatele de curmale confiate (caz in care micsorezi numarul lingurilor de zahar) sau cateva bucatele de mar, care, in combinatie cu scortisoara devin extrem de aromate.

In timp ce amesteci ingredientele, preincalzeste cuptorul. De la caz la caz, cam dupa un sfert de ora, apoi introduce o scobitoare sa vezi daca sunt coapte in mijloc.

Ingrediente

  • 2 banane coapte
  • 200 ml lapte de ovaz (de cocos, de soia, de nuci, de migdale) 3 linguri ulei de cocos
  • un pliculet praf de copt
  • o cana faina – jumatate alba, jumatate integrala