Smoothie-urile îngrașă? Află cât de sănătoase sunt aceste băuturi, în opinia unui nutriționist!

smoothie-urile îngrașă
Sursa foto: Pinterest.com

Multă lume se întreabă dacă smoothie-urile îngrașă, având în vedere faptul că sunt delicioase și conferă energie în scurt timp. Răspunsul depinde de ingredientele folosite la prepararea unui smoothie. 

Vedetele sunt cele care au dat tonul acestui trend al smoothie-urilor sănătoase, iar cafenelele sunt acum „echipate” cu fructe și legume care pot fi transformate rapid într-o băutură pe placul clienților. Dar cât de sănătoase sunt smoothie-urile și este adevărat, oare, că acestea îngrașă?

Smoothie-urile îngrașă, dacă nu ești atentă la ingrediente

Smoothie-urile sunt adesea promovate ca băuturi care detoxifică, dar majoritatea experților în nutriție nu sunt de acord cu această afirmație. Ei susțin că organismul uman este capabil de unul singur să scape de toxinele acumulate, cu ajutorul ficatului, rinichilor și al tractului gastrointestinal.

Cât despre întrebarea ce stă pe buzele tuturor, și anume „smoothie-urile îngrașă?”, ei bine, lucrurile sunt ceva mai complexe.

Potrivit dieteticianului Ryan Andrews, autorul cărții A Guide to Plant-Based Eating, „smoothie-urile pot fi consumate în cadrul unei diete de slăbire, dar trebuie completate cu o alimentație sănătoasă, mișcare, somn odihnitor, evitarea stresului și socializare”. 

Smoothie-urile pot înlocui o masă?

Da, este adevărat că un smoothie poate lua cu succes locul unui prânz, de exemplu, dar trebuie preparat din anumite ingrediente, astfel încât să îi asigure organismului necesarul de substanțe nutritive.

„Dacă amesteci doar câteva fructe și crezi că bei un smoothie sănătos, te înșeli. Adaugă în smoothie legume, semințe, nuci, iaurt și, de preferat, puțină pudră proteică. Acest mix este ideal pentru înlocuirea unei mese”, adaugă dr. Andrews. 

Preferatul medicului dietetician este următorul smoothie:

  • o cană de afine
  • o jumătate de banană
  • 2 buchețele de conopidă
  • 2 frunze de kale
  • o cană de lapte de migdale sau de soia
  • 1-2 linguri de semințe mix (chia, in, ovăz)
  • o linguriță de pudră de proteine
  • o linguriță de granola

Sunt sănătoase smoothie-urile?

Cu siguranță, smoothie-urile sunt sănătoase, deoarece sunt compuse din fructe, legume și cereale care au efecte antioxidante și antiinflamatorii. Din păcate însă, dacă alegem să le preparăm aproape integral din fructe, indicele glicemic este foarte ridicat și riscăm să ne dăm peste cap glicemia, dar și acul indicat de cântar.

smoothie-uri
Sursa foto: nutritiouslife.com

Pentru a echilibra nivelul de carbohidrați dintr-un smoothie, este indicat să folosim și verdețuri, precum kale, spanac, salată verde, care sunt bogate în vitaminele A, C, K, fibre, proteine, calciu.

Smoothie-urile verzi sunt o modalitate excelentă de a consuma mai multe legume și verdețuri. Iar studiile arată că dietele vegetariene reduc riscul de boli cronice, cancer, diabet zaharat și boala Alzheimer.

De asemenea, nu trebuie uitat de proteine, cele care mențin sațietatea și nivelul glucozei în limitele normale. Aceste proteine pot proveni din iaurt natural, kefir, unt de arahide, semințe de chia, de susan, fulgi de cocos etc.

Cât privește smoothie-urile din comerț, este de preferat să fie evitate, deoarece nu de pușine ori se adaugă îndulcitori artificiali, sucuri de fructe și lactate grase, care cresc numărul caloriilor.

„Consumate frecvent, smoothie-urile îngrașă, mai ales dacă nu conțin toți nutrienții necesari organismului. În plus, dacă înlocuiesc mesele principale, smoothie-urile pot cauza tulburări digestive, crampe și diaree”, declară dr. Andrews pentru Time.com

Dacă ai intoleranță la lactoză, înlocuiește iaurtul cu lapte de soia, de migdale.

Pentru un boost de energie și gust, dar și pentru protecție suplimentară a organismului în fața radicalilor liberi, adaugă în smoothie o linguriță de pudră de maca, spirulină, scorțișoară, nucșoară, ghimbir sau turmeric, recomandă medicul.

Ține cont însă că smoothie-urile îngrașă dacă sunt consumate zilnic, eventual de mai multe ori pe zi. Fructele și legumele trebuie consumate întregi, proaspete, pentru a beneficia din plin de proprietățile lor. Iar digestia începe cu procesul de mestecare, ceea ce în cazul smoothie-urilor lipsește. Prin urmare, este posibil să te confrunți cu balonare, indigestie, diaree sau crampe abdominale dacă bei des smoothie-uri.