Sfecla roșie – beneficii, calorii, contraindicații, rețete

Sfecla roșie
Sursa foto: Pixabay.com

După atâtea salate cu roșii, castraveți și ceapă verde, parcă simt nevoia să diversific puțin meniul, așa că am decis să încerc sfecla roșie. Mai întâi am consumat-o ca salată, dar cercetând un pic rețetele de pe internet, am zis să încerc și alte preparate. Și așa am ajuns la un delicios borș de sfeclă roșie, dar și la un humus absolut divin, pe care vi-l recomand din toată inima.

salată de sfeclă roșie
Sursa foto: Pixabay.com

Înainte să vă dau rețetele însă, m-am gândit că nu ar strica să vă spun și cât de sănătoasă este sfecla roșie, dar și cine ar trebui să se ferească de ea, pentru că, ei bine, are și contraindicații, din păcate.

Câte calorii are sfecla roșie

Dacă ești la dietă și ești în căutarea celor mai sănătoase alimente care nu dăunează siluetei, include sfecla roșie în alimentația ta. O porție de 100 de grame de sfeclă roșie conține doar 43 de calorii.

Prin urmare, poți consuma sfeclă roșie fără grija caloriilor. În plus, această legumă este ideală la dietă și datorită conținutului bogat în apă, fibre (2-3 grame la suta de grame) și proteine, care te ajută să nu mai simți atât de acut foamea și te feresc de multe probleme digestive, dar nu numai.

Citește și: Care este importanța fibrelor în alimentație?

De asemenea, sfecla roșie are un indice glicemic moderat, așa că nu trebuie să îți faci griji în privința nivelului de glucoză din sânge.

Sfecla roșie – beneficii pentru sănătate

Sfecla roșie este o sursă excelentă de vitamine și minerale cu rol foarte important în menținerea sănătății. Potrivit dietspotlight.com, puține alimente dețin o asemenea bogăție de nutrienți precum sfecla roșie: fier, mangan, potasiu, vitamina C, vitamina B9 (folați).

suc de sfeclă roșie
Sursa foto: Pixabay.com

Datorită acestor substanțe nutritive, sfecla roșie este considerată un aliment-medicament. Studiile au arătat că sfela roșie consumată frecvent poate regla eficient tensiunea arterială, protejează inima și ajută la creșterea nivelului de energie.

Fierul din sfecla roșie, de exemplu, ajută la transportarea oxigenului către toate celulele și țesuturile din corp. De asemenea, contribuie semnificativ la producerea de celule roșii (eritrocite), care previn instalarea anemiei și apariția unor boli grave, precum cancerul, afecțiunile cardiace sau accidentul vascular cerebral.

Potasiul, pe de altă parte, este benefic pentru persoanele care suferă de diabet. Acest mineral reglează nivelul glicemiei, dar are rol și în menținerea sănătății inimii. Totuși, moderația este cheia! Sfecla roșie gătită are un conținut mult mai ridicat de carbohidrați, așa că este indicat să fie consumată cât mai crudă.

Vitamina B9 este deosebit de importantă pentru femeile însărcinate și pentru copii. Aceasta ajută la regenerarea și dezvoltarea țesuturilor, așa că îți recomand să treci sfecla roșie pe lista alimentelor de consumat dacă ești gravidă. Vitamina C, în schimb, este esențială pentru sănătatea pielii și întărirea sistemului imunitar.

Alte substanțe nutritive benefice din sfecla roșie sunt nitrații. Atenție: nu confunda nitrații cu nitriții din mezeluri și alimente procesate. Nitrații sunt substanțe care sunt convertiți în organism în oxid nitric, un „mesager” chimic care transmite semnale celulelor să se relaxeze. Cu alte cuvinte, acesta are rolul de a lărgi vasele de sânge, astfel încât fluxul sangvin să revină la normal. Această „relaxare” a arterelor poate reduce semnificativ tensiunea arterială și, implicit, riscul de boli cardiovasculae.

Studiile arată că sfecla roșie poate reduce valorile tensiunii arteriale cu 3-10 mm/Hg în decursul a câteva ore. Așadar, sfecla roșie poate fi un excelent „medicament” antihipertensiv.

Consumul de sfeclă roșie este indicat și dacă te simți lipsită de energie, obosită. Nitrații reduc necesarul de oxigen din timpul exercițiilor fizice, crescând astfel rezistența la efort. Nu e de mirare că sportivii de performanță consumă adesea sfeclă roșie înainte de antrenament.

Ce contraindicații are sfecla roșie

Majoritatea oamenilor nu prezintă reacții adverse la consumul de sfeclă roșie. Pot apărea însă astfel de efecte în cazul anumitor categorii, cum ar fi cei predispuși la apariția pietrelor la rinichi. Din cauza conținutului de nitrați, există riscul să apară calculi renali, dar numai în cazul consumului excesiv de sfeclă roșie.

Un alt efect advers al consumului de sfeclă roșie este colorarea urinei în roșu sau roz. Această reacție este însă temporară și inofensivă, deci nu e cazul să intri în panică dacă urina capătă o culoare mai închisă.

Din cauza carbohidraților conținuți, e posibil ca unele persoane să experimenteze tulburări digestive, cum ar fi balonarea sau gazele intestinale, în cazul consumului excesiv de sfeclă roșie. Cei care suferă de sindromul de colon iritabil sunt sfătuiți să evite sau să consume cu moderație sfecla roșie.

Rețete cu sfeclă roșie

Așa cum am promis, la final dezvălui rețetele cu sfeclă roșie care m-au cucerit!

Borș de sfeclă roșie

Sursa foto: Pinterest.com

Ingrediente: 2 sfecle roșii, 500 ml borș, 3 cartofi, un morcov, o bucată de țelină, o rădăcină de pătrunjel, o ceapă, verdeață (pătrunjel proaspăt), sare și smântână după gust.

Mod de preparare: 

  1. Sfecla curățată se dă pe răzătoare sau se taie felii.
  2. Se pune borșul la fiert, împreună cu sfecla, pentru 15-20 de minute.
  3. Restul legumelor tocate se pun la fiert într-o oală cu apă.
  4. Când toate legumele sunt fierte, se adaugă borșul cu sfecla fiartă și se mai dă un clocot.
  5. La final se adaugă pătrunjelul tocat.
  6. Servește cu o lingură de smântână.

Humus de sfeclă roșie

humus cu sfeclă roșie
Sursa foto: Pixabay.com

Ingrediente: 300 grame de sfeclă roșie fiartă, 400 grame de năut fiert, puțin suc de lămâie, 2 linguri de pastă de susan (tahini), o linguriță de semințe de susan, o lingură de ulei de măsline, sare după gust.

Mod de preparare:

  1. Se adaugă toate ingredientele în blender și se mixează la viteză medie până se obține o pastă omogenă.
  2. În cazul în care pasta este prea densă, se poate adăuga încă o lingură cu ulei de măsline.
  3. La final se adaugă sare după gust și câteva semințe de susan.
  4. Servește pe lipie sau felii de pâine prăjită.