Sfaturi pentru lenesi

Sfaturi pentru lenesi

Am intalnit-o pe Samantha Clayton, campioana olimpica la atletism, la o conferinta Herbalife. Entuziasmul si energia ei m-au convins sa incep sa fac sport.

Sunt lenesa, recunosc, si am o viata relativ sedentara. Insa, mi-am propus sa schimb acest lucru in al doisprezecelea ceas. Asa ca, acum, cu doua zile inainte de ziua mea, mi-am setat dorinta pentru aceasta aniversare. Dorinta ce tine si de vointa mea. Vreau sa ma apuc sa fac sport. Iar cea care m-a motivat cu adevarat se numeste Samantha Clayton, campioana olimpica la atletism si director de fitness la Herbalife. Discutia cu ea a fost revelatoare.
Sa faci ce iti place si sa o iei ca pe o distractie, sa faci sport dimineata (altfel iti vei ocupa ziua cautand scuze sa nu mai mergi la sala) si sa mergi mai mult pe jos. Acestea si inca multe alte trucuri de motivare pentru a face miscare vei gasi in interviul de mai jos.
Dupa ce s-a ingrasat 33 de kilograme pentru ca a nascut tripleti, Samanta Clayton s-a concentrat pe ideea de fitness si a devenit antrenor personal in cadrul American Fitness and Aerobics Association (AFAA) si International Sport Science Association (ISSA).
Cum poti motiva mamele cu copii sau proaspetele mamici  ori persoanele ocupate sa faca sport?
Samantha Clayton: Primul lucru: oamenii trebuie sa inteleaga ca exercitiile te ajuta sa te simti bine, eliberand endorfine si facandu-te sa te simti mai bine. Grija fata de tine iti da incredere, te ajuta sa te simti mai puternic, mai ales cand faci progrese pe calea catre aducerea corpului la normal. Cred ca atunci cand oamenii inregistreaza progrese catre obiectivul lor se simt bine si acest lucru ii inspira sa parcurga urmatorii pasi. Cand oamenii se simt prea obositi, nu au timp sau pur si simplu nu fac ceva… lenea aduce lene. Daca parcurgi o perioada lenesa, cu cat mai lenes te simti, cu atat nevoia de energie este mai mare. Cel mai adesea cand simtim nevoia de energie ne indreptam spre gustari dulci si apoi intram intr-un ciclu ingrozitor de genul ”sunt obosit, am nevoie de cofeina sau zahar”.
Pana sa-ti dai seama nu te mai misti. Cand incepi sa faci miscare te energizezi, circulatia se pune in miscare. Astfel, motivez oamenii spunandu-le ca exercitiile ii vor face sa se simta mai bine si prin faptul ca nu este nevoie sa piarda prea mult timp, ca pot antrena si copiii si se pot distra cu ei. Sau gasesc acel lucru care ii motiveaza pe oameni; unii sunt motivati de cantar, iar eu le spun ca acesta este doar un numar, nu reprezinta cu adevarat compozitia corpului; altii sunt motivati de progresele vizibile. Unul dintre lucrurile cu care am succes, mai ales cu femeile tinere care abia au intrat la facultate, este mentinerea unui jurnal in care sa noteze cum se simt, deoarece cred ca modul in care ne simtim ne ajuta sa ne motivam. Putem gasi motivatie in multe lucruri, cum ar fi moda. Iti promiti o rochie noua si asta te face sa mergi inainte.
Faci mentorship. Asta inseamna ca ai o pregatire psihologica, niste abilitati necesare motivarii.
S.C.: Cred ca experienta mea provine din viata personala. De la 14 la 20 de ani am fost atlet in echipa nationala britanica. La 16 ani mi-am reprezentat tara si asa am avut acces la acesti psihologi sportivi, oameni care te invata calea spre succes, iti dau sa citesti cartile potrivite, motivandu-te constant sa-ti atingi obiectivele. Astfel, de la varsta de 14 ani am fost inconjurata de sportivi mult mai buni ca mine, medaliati cu aur.
Am avut norocul sa fiu inconjurata de oameni care au inteles puterea mintii. Toti beneficiam de acelasi antrenament, de aceeasi nutritie. Ceea ce facea diferenta era convingerea ca vom castiga. Cred ca in primii ani de sport am beneficiat de aceasta educatie extraordinara de la cei din jurul meu, am invatat si am asimilat. Consider ca aceste calitati invatate de la oamenii de succes m-au ajutat sa am succes la randul meu. Daca intalnesc o mamica, apelez la  experienta de mama. Si eu am patru copii. Daca intalnesc un sportiv, profit de experienta mea sportiva. Experienta mea de viata m-a ajutat mai mult decat orice scoala.
Cand observi schimbarea de mentalitate a oamenilor pe care ii antrenezi? Si nu ma refer la oameni ca tine care au crescut cu sportul ci la cei lenesi, sedentari, la mamele care in cele zece minute libere vor doar sa stea la TV in loc sa faca ceva pentru ele.
S.C.: La inceput aveam propria sala, un mic studio numit Sam Fitness unde am acumulat cea mai importanta experienta cu oameni obisnuiti. Lucram cu grupuri mici si aveam tot felul de clienti, de la femei care se pregateau de nunta si voiau ca rochia sa li se potriveasca la oameni care se luptau cu greutatea. Calatoria fiecarui om este diferita si depinde adesea de obiectivul fiecaruia. Oamenii care vor sa realizeze ceva, cum ar fi de exemplu o nunta peste zece saptamani, vor avea rezultate in acel timp. Avand o motivatie reala iti vor urma sfaturile cu sfintenie. Le spun de la inceput ca nu poti invinge prin antrenament o dieta deficitara.
Totul se realizeaza in pasi mici: de exemplu intr-o saptamana ne concentram pe micul dejun – proteine, minimul de carbohidrati. Cand i-au realizat, mergem mai departe. Am realizat, insa, ca dupa atingerea obiectivului oamenii renuntau. Scopul meu a devenit sa-i fac sa se indragosteasca de exercitii, sa le induc ganduri pozitive. As putea spune ca atunci cand cineva are un obiectiv (si un termen limita) avem nevoie de acest sistem de obiective mai mici. Obiectivele trebuie sa  fie realizabile, realiste si bine pozitionate din punct de vedere al timpului. Daca nu avem o limitare de timp suntem mai putin motivati.
Cineva care n-a facut niciodata sport as spune ca in sase pana la opt saptamani de activitate fizica zilnica nu doar va simti rezultatele,  dar vor incepe sa si vada aceste rezultate. Rezultatele externe apar mai greu decat cele interne. Insa schimbarile interne sunt cele care conteaza mai mult. Le spun oamenilor ca nu este important ce vad in oglinda, le spun sa se concentreze pe ceea ce simt.
Oamenilor le este greu sa fie disciplinati.
S.C.: Eu le spun oamenilor foarte ocupati, cu un program haotic, ca au nevoie de o noua strategie, au nevoie de antrenamente cu o anumita intensitate. Intr-un fel lucrez cu un avocat si intr-un altul cu o mamica. De exemplu avocatului ii voi impune o ora fixa si-l voi taxa chiar daca nu vine. Pe unii oameni trebuie sa-i tratezi ca si cum ai fi mama lor (sa-i incurajez, sa-i fac sa se simta bine), altii au nevoie sa ma comport ca la armata pentru a-i ajuta sa fie disciplinati. Acum lucrez diferit, antrenez mase de oameni.
Mesajul meu trebuie sa fie inspirational-motivational.  Eu vreau ca tu sa VREI sa faci exercitii si sa vrei sa le faci cand eu nu sunt de fata. Vreau sa-i fac pe oameni sa inteleaga ca nu suntem toti creati pentru a fi slabi. Trebuie sa ajunga la o greutate sanatoasa, greutatea la care se simt bine, nu neaparat la marimea XS. Corpul nu este o piesa de mobilier. Trebuie sa fii sanatos! Pentru ca sanatatea inseamna fericire.
 Daca o persoana care n-a facut sport vrea sa inceapa un nou stil de viata, indiferent de motivatie sau motive, care ar fi cel mai important pas?
S.C.: Le spun oamenilor ca pentru a incepe trebuie sa faca ceva distractiv. Daca cineva imi spune ca detesta sa alerge, programul sau nu va include aceasta activitate. Trebuie sa gaseasca ceva ce le place, cum ar fi dansul, de exemplu. Poti dansa acasa, dupa un DVD sau dupa un program online gratuit. Sau, un prim pas pe care-l recomand tuturor este sa mearga mai mult pe jos. Sa coboare cu o statie mai devreme si sa mearga pe jos restul drumului. Daca nu ai timp de exercitii, trezeste-te cu zece minute mai devreme, apoi cu 20, apoi cu 30 si mergi pe jos. Sau ia-ti o bicicleta. Fa mai mult din lucrurile simple care fac parte din viata de zi cu zi. Urca pe scari mai mult! Acesta este primul pas pentru un om sedentar.
Oamenii nu inteleg adevaratele beneficii ale mersului pe jos. Un alt pas pentru oamenii care nu au facut niciodata miscare este sa se inconjoare de o comunitate care ii sustine. Este important sa-si gaseasca un partener, fie ca este vorba de un coleg sau de un vecin, cineva care la un moment dat se bazeaza pe tine la fel de mult cum te bazezi tu pe acea persoana.  Astfel ca le spun oamenilor sa caute resurse gratuite. Sa-si caute un club, sa-si faca prieteni, sa se distreze. Acesta este cel mai important lucru: sa faca ceva distractiv!