Seleniul, un element esențial pentru sănătatea ta

Află de ce este important acest mineral pentru starea ta de bine.

Sunt convinsă că știi deja că organismul tău are nevoie de vitamine și minerale. Ai grijă să incluzi, probabil, în dieta ta calciu, vitamina A, E, C, magneziu sau grupul de B-uri. Dar ai idee dacă alimentația ta conține îndeajuns de mult seleniu? Și dacă te întrebi de ce ai avea nevoie de acest mineral, citește interviul cu doamna doctor Claudia Ciocan care ne lămurește de ce este important seleniul în dieta noastră.

 Ce este seleniul și care este importanța lui în sănătatea organismului uman, în general?

Seleniul este un element esențial, descoperit acum aproape 200 de ani de omul de știință, Berzelius. Seleniul a fost analizat din ce în ce mai intens în ultimii ani, punându-se accent pe rolul său în menținerea sănătății organismului. O serie de studii recente au scos în evidență importanța lui în menținerea sănătății glandei tiroide, a sistemului imunitar și pentru buna funcționare a organismului, în general.

 Pe lângă alte beneficii, seleniul ajută sistemul imunitar. Prin ce mecanism se realizează acest ajutor?

Oamenii de știință au identificat, în organismul nostru, cel puțin 25-30 de proteine dependente de seleniu (selenoproteine) care au nevoie de prezența seleniului pentru a funcționa la parametri optimi. O parte dintre acestea controlează sistemul de apărare al organismului împotriva virusurilor, bacteriilor și infecțiilor, în general.

O dată intrat în organism, seleniul se leagă de aceste selenoproteine, sprijinindu-le buna funcționare.

Seleniul este o parte esențială a enzimei Glutation peroxidaza, care neutralizează peroxizii și previne formarea radicalilor ucigași, el fiind unul dintre cei mai puternici antioxidanți.

 Care este aportul optim de seleniu și zinc și cum ni-l putem asigura?

Autoritățile sanitare recomandă un aport de 55 de micrograme de seleniu și 10 mg de zinc pe zi. Surse bune de seleniu sunt: peștele, carnea, ouăle dar și nucile, semințele și o parte dintre legumele verzi. Carnea, alunele, untul de arahide și legumele conțin o concentrație ridicată de zinc.

Cum ajută formula de seleniu+zinc sănătatea părului și a unghiilor? De ce au acestea nevoie de seleniu și zinc?

O deficiență de minerale și vitamine poate cauza pierderea părului și asta pentru că dezvoltarea podoabei capilare necesită, într-adevăr, o mare varietate de minerale. De asemenea, numeroase schimburi de substanțe, care au loc în organism, conduc la creșterea părului.

Echilibrul hormonal constituie un factor important pentru un păr sănătos, pentru că foliculii de păr își trag seva dintr-o serie de nutrienți specifici, condiție fără de care ei nu pot fi stimulați și nu se pot dezvolta.

Seleniul și zincul, vitaminele A și C dar și acizii grasi Omega 3 stimulează foliculii de păr având rol în troficitatea acestora.

Deficitul de seleniu se poatea asocia de asemenea cu unghii decolorate, îngroșate, casante.

Sunt specialiști care argumentează faptul că solul nostru este sărac în seleniu. Cum putem contracara această lipsă?

Da, într-adevăr, solul României are o carență de seleniu. Profesorul Radu Lăcătușu de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie și Protecția Mediului a studiat acest aspect și a ajuns la concluzia că în anumite zone, cerealele, plantele și legumele aveau un mare deficit de seleniu. Deficitul de seleniu din plante se traduce printr-un aport scăzut de seleniu la animale și la oameni, de aici și nevoia de a fi atenți la sursele noastre alimentare.

Putem încerca să consumăm alimente care au fost cultivate pe soluri bogate în seleniu dar este greu de identificat originea alimentelor în zilele noastre.

De aceea, o soluție la îndemână este administrararea unui supliment alimentar care să conțină seleniu cu biodisponibilitate ridicată.

Cât de important este un supliment cu seleniu pt noi, românii?

Viața modernă ne confruntă cu poluarea (ingrăsăminte chimice, pesticide, etc.) cu alimente rafinate, sarăcite în factori biologic activi (inclusiv în antioxidanți), cu un sol sărăcit care nu poate transmite alimentului toate componentele utile, cu comportamente alimentare nesănătoase, cu tabagismul și alcoolismul. Factorii amintiți, specifici vieții moderne, nu fac decât să accentueze și să crească și mai mult cerința organismului pentru antioxidanți. Mulți antioxidanți și mai ales seleniul, nu se regăsesc în cantități suficiente în ceea ce consumăm, alimentația noastră zilnică conținând cantități din ce în ce mai mici de vitamine și minerale cu înaltă biodisponibilitate.

Un supliment alimentar este astăzi mai necesar ca niciodată.

De ce ar trebui să ținem cont atunci când alegem un supliment alimentar?

Noi apelăm la un supliment alimentar pentru a obține niște rezultate. Pe scurt, ne intereseză ca acel supliment să fie eficient. Pentru a fi eficient el trebuie să fie recunoscut de către organism și prelucrat de către acesta, deci trebuie sa aibă o foarte bună biodisponibilitate.

Biodisponibilitatea se referă la cantitatea de substanță activă din supliment care ajunge la celulele țintă din organism și este folosită de către acestea. O biodisponibilitate ridicată este o condiție fundamentală ca acel supliment să fie eficient.

Cât timp ar trebui luat un astfel de supliment alimentar?

Recomandările specialștilor sunt să administrăm aceste suplimente în cure de minimn 3-6 luni sau după recomandarea medicului. Este de preferat să avem avizul medicului înainte de a administra orice supliment alimentar, deoarece fiecare dintre noi se confruntă cu o serie de probleme de sănătate, cunoscute sau mai puțin cunoscute.

foto: www.biomall-online.ro