Mineralele pierdute prin transpirație – simptome și remedii

Mineralele pierdute prin transpirație pot fi „recuperate” ușor, consumând anumite alimente sau băuturi.
Sursa foto: pexels.com

Mineralele pierdute prin transpirație pot fi „recuperate” ușor, consumând anumite alimente sau băuturi. Vara, temperaturile crescute și deshidratarea pot favoriza pierderea unor minerale esențiale pentru buna funționare a organismului. De asemenea, sportul poate contribui la eliminarea acestora din corp.

Care sunt mineralele pierdute prin transpirație

Potrivit acefitness.org, transpirația este un mecanism care ajută la reglarea temperaturii corpului și o bună metodă de a elimina toxinele. Însă odată cu acestea sunt pierdute și minerale cu rol foarte important, cum ar fi sodiul, potasiul, calciul, clorul, fosforul, magneziul sau zincul.

Află de ce este important Seleniul pentru sănătatea ta!

Pentru a preveni dezechilibrul electrolitic, este important să înlocuiești rapid mineralele pierdute prin transpirație. Iar soluții există!

Aceste minerale joacă un rol-cheie în echilibrul fluidelor din organism, mențin contracția musculară și favorizează arderea grăsimilor. De asemenea, ele ajută la absorbția eficientă a nutrienților din alimente și mențin sănătatea oaselor.

Sodiul pierdut prin transpirație este adesea vinovatul pentru apariția crampelor musculare după un antrenament.

Sursa foto: pixabay.com

Mineralele pierdute prin transpirație pot fi cauzate de:

  • durata și intensitatea exercițiilor fizice
  • expunerea la temperaturi crescute
  • umiditatea crescută
  • consumul insuficient de apă
  • transpirația abundentă
  • îmbrăcămintea inadecvată

Ce simptome apar în dezechilibrul electrolitic

Mineralele pierdute prin transpirație duc la un deficit electrolitic care se poate manifesta prin:

  • Crampe musculare
  • Lipsa poftei de mâncare
  • Amețeală
  • Paralizie temporară
  • Aritmie cardiacă
  • Slăbiciune musculară
  • Confuzie
  • Osteopenie (densitate osoasă mai mică decât în mod normal)
  • Spasme

Remedii pentru mineralele pierdute prin transpirație

În cazul unui deficit electrolitic, sunt indicate anumite alimente și băuturi care pot reface „stocul” de minerale pierdute prin transpirație. De exemplu, sodiul poate fi recuperat prin consumul de alimente sărate: nuci, chipsuri, covrigei, murături, biscuiți sărați, ketchup etc.

Calciul poate fi asimilat din brânză, iaurt grecesc, tofu (în cazul celor care suferă de intoleranță la lactoză), verdețuri (spanac, salată verde, varză kale), sardine.

Sursa foto: pixabay.com

Potasiul, pe de altă parte, se regăsește din belșug în alimente precum: fasole, semințe și fructe în coajă lemnoasă, anghinare, cartofi, dovleac, brânză.

Cantități semnificative de magneziu și fosfor se găsesc în fasole, nuci, caju, semințe de floarea-soarelui sau de dovleac, spanac, pește halibut etc.

Desigur, cea mai indicată băutură pentru a recupera mineralele pierdute prin transpirație este apa minerală, dar și apa din nucă de cocos este o alternativă excelentă. În plus, conține foarte mult potasiu și carbohidrați complecși, care ajută la ținerea în frâu a senzației de foame.

Sursa foto: pexels.com

Încearcă să eviți băuturile energizante pentru sportivi, mai ales dacă ești la dietă. Acestea conțin electroliții de care ai nevoie, dar sunt bogate și în zahăr, care nu face deloc bine nici siluetei, nici glicemiei.

De asemenea, ține cont și de modul în care gătești. Mineralele sunt asimilate corespunzător numai dacă alimentele sunt consumate cât mai crude sau preparate la abur.

Un preparat perfect pentru a reface mineralele pierdute prin transpirație este o salată delicioasă de vară, tipic grecească.

Sursa foto: pixabay.com

Amestecă anghinare, salată verde, ardei gras, măsline kalamata, brânză feta, roșii, ceapă, semințe de floarea-soarelui și sos răcoritor tzatziki și servește alături de o bucată de pește la grătar, stropit cu puțin suc de lămâie. O altă variantă este salata de legume cu creveți sau alte fructe de mare, trase puțin la tigaie în unt sau ulei de măsline.