Dovleacul: cum îl prepari, beneficii pentru sănătate și contraindicații

dovleacul beneficii
Sursa foto: Unsplash.om

Dovleacul ia, treptat, locul zemosului pepene roșu de vară. Însă nu e cazul să te întristezi, pentru că această legumă viu colorată este la fel de plină de beneficii. Află aici dacă pepenele roșu îngrașă!

Bogat în potasiu, betacaroten și fibre, dovleacul este leguma de toamnă care nu este bună doar pentru a decora casa de Halloween, ci are numeroase proprietăți nutritive.

Vitamine, minerale, antioxidanți, fibre, toate acestea sunt conținute din belșug în dovleacul portocaliu care ne face acum cu ochiul în supermarketuri.

Dovleacul poate fi preparat în numeroase moduri: ca desert, într-o delicioasă plăcintă aromată, supă, salată sau chiar ca înlocuitor pentru… spaghete (dacă citești până la capăt, vei descoperi o rețetă inedită de spaghete din dovleac).

Dacă ești încă nehotărâtă, îți voi expune în continuare câteva motive pentru care dovleacul trebuie să se regăsească în meniul tău toamna aceasta. În plus, vei afla cum se prepară delicioasa plăcintă cu dovleac, dar și ce se poate întâmpla dacă îți place atât de mult această legumă încât o mănânci în exces.

la ce e bun dovleacul
Sursa foto: burst.shopify.com

Dovleacul: beneficii pentru sănătate, siluetă și frumusețe

Dovleacul are o mulțime de beneficii, datorită substanțelor nutritive pe care le conține. Iată care sunt acestea, potrivit webmd.com:

Menține sănătatea ochilor

Dovleacul conține o cantitate mare de betacaroten, un antioxidant care este convertit de organism în vitamina A. O porție de 100 de grame de dovleac îți oferă dublul dozei necesare de vitamina A.

Cercetătorii susțin că această vitamină ajută la menținerea acuității vizuale și previne dezlipirea retinei, ca urmare a procesului de îmbătrânire.

De asemenea, dovleacul conține doi antioxidanți esențiali – luteina și zeaxantina – care previn apariția cataractei și încetinesc în evoluție degenerescența maculară.

Dovleacul este o sursă excelentă de potasiu, mineral care asigură buna funcționare a inimii. Studiile au arătat că potasiul poate reduce cantitatea de sodiu din organism, ajutând astfel la reducerea tensiunii arteriale în mod natural. Vitamina C și fibrele contribuie, de asemenea, la sănătatea inimii.

dovleacul are multe fibre
Sursa foto: Pinterest.com

Consumul de alimente bogate în potasiu, printre care și dovleacul, au fost asociate cu un risc mult mai redus de accident vascular cerebral și osteoporoză.

Dovleacul întărește sistemul imunitar

Dacă ești în căutarea unor alimente care să îți întărească imunitatea la începutul sezonului rece, oprește-te asupra dovleacului. Pe lângă faptul că îți oferă o doză generoasă de vitamina A, care luptă cu infecțiile și virusurile, dovleacul este bogat și în vitamina C, care te ajută să te vindeci mai rapid de răcelile de sezon.

Citește aici și cum poți să întărești imunitatea copilului în mod natural!

Ar putea reduce riscul de diabet de tip 2

Chiar dacă rezultatele studiilor nu sunt concludente în privința acestui aspect, e posibil ca dovleacul să ajute la reglarea glicemiei, prevenind astfel apariția diabetului.

În cercetările realizate, savanții au descoperit că dovleacul reduce nivelul de zahăr din sânge, crește producția de insulină și îmbunătățește răspunsul organismului la acest hormon.

Cu toate acestea, mai sunt necesare studii suplimentare care să confirme fără echivoc aceste efecte benefice. Dar cu siguranță nu strică să adaugi în meniu o porție de dovleac, fie că suferi deja de această afecțiune sau vrei să o ții la distanță.

Dovleacul ajută digestia și e bun pentru slăbit

Dovleacul este bogat în fibre, care reglează tranzitul intestinal și te ajută să te simți sătulă mai mult timp. Astfel, împuști „mai mulți iepuri” dintr-o lovitură: previi sau ameliorezi constipația, scapi de balonare și nu mai simți nevoia să mănânci atât de mult.

„Într-o porție de dovleac se regăsesc nu mai puțin de 7 grame de fibre, adică mai mult decât în două felii de pâine integrale. În plus, este bogat în apă și are mai puțin de 50 de calorii la o porție de 100 de grame”, susține medicul nutriționist Caroline Kaufman.

Scade riscul de cancer

Datorită fibrelor conținute, dovleacul este considerat un aliment care poate preveni instalarea cancerului de colon. De asemenea, studiile au arătat că betacarotenul din dovleac reduce și riscul de cancer de prostată sau de plămâni. În plus, antioxidanții, vitaminele C și E pot preveni afecțiunile oculare, sugerează o altă cercetare.

dovleacul beneficii
Sursa foto: Pinterest.com

Dovleacul luptă cu acneea și elimină petele

Dovleacul consumat ca atare sau utilizat ca ingredient în diferite rețete de măști faciale poate conferi luminozitate și strălucire tenului. Datorită aceluiași betacaroten miraculous, dar și a zincului, un mineral cu efecte antibacteriene dovedite științific, dovleacul poate fi o armă redutabilă împotriva acneei și a cicatricelor lăsate de aceasta pe piele.

De asemenea, dovleacul conține niacină, folați și riboflavină, vitamine din complexul B care sunt cunoscute pentru faptul că îmbunătățesc circulația sângelui și stimulează regenerarea celulară. Tocmai datorită acestor substanțe, dovleacul este eficient împotriva cicatricelor lăsate de acnee sau a petelor pigmentare după expunerea la soare.

Ce contraindicații are dovleacul

Chiar dacă dovleacul are atât de multe beneficii, nu trebuie să uiți să moderația este cheia succesului. Așa că evită să faci excese!

În special femeile gravide și cele care alăptează trebuie să se ferească să consume cantități mari de dovleac, pentru că pot apărea efecte adverse.

Cel mai frecvent simptom al consumului excesiv de dovleac este schimbarea nuanței pielii într-o tentă portocalie, ca urmare a cantității mari de betacaroten. Același lucru este valabil și dacă mănânci în cantități mari ardei gras sau morcovi.

Palmele și tălpile picioarelor sunt primele zone afectate de excesul de betacaroten. Însă culoarea portocalie a pielii poate fi și un semn că tiroida nu funcționează corect sau că există o afecțiune a ficatului nedescoperită, așa că mergi la medic dacă simptomele te îngrijorează!

Excesul de dovleac poate duce și la hipervitaminoză, care se manifestă prin: amețeli, astenie, dureri de cap, dureri de oase, greață, vărsături sau tulburări sexuale.

Prin urmare, consumă dovleac cu moderație!

Atenție mare și la semințele de dovleac! Potrivit healthline.com, dacă mănânci prea multe, în loc să scapi de constipație și balonare, fix cu aceste probleme vei avea de-a face, din cauza cantității mari de fibre.

Dovleacul în bucătărie: rețete cu dovleac

Așa cum am promis, am păstrat la final ce-i mai bun: două preparate delicioase și sănătoase cu dovleac – un desert și un fel principal, care poate fi servit și ca garnitură.

Rețetă de plăcintă cu dovleac

plăcintă cu dovleac
Sursa foto: Pinterest.com

Ai nevoie de următoarele ingrediente:

  • 1 kilogram de dovleac dat pe răzătoarea cu găuri mari
  • 125 de grame de zahăr tos
  • 100 de grame de unt
  • un pachet de foi de plăcintă
  • ulei sau unt cu care să ungi foile
  • zahăr pudră

Cum se prepară:

Mai întâi cureți dovleacul de coajă, apoi îl dai prin răzătoare. Amestecă apoi dovleacul ras cu zahărul și untul tăiat bucățele. Pune amestecul într-o cratiță, la foc mic, timp de 15 minute, apoi lasă să se răcească.

Tapetează o tavă cu hârtie de copt și pune o foaie de plăcintă. Unge-o cu puțin ulei sau unt topit. Repetă procedeul cu următoarele două foi de plăcintă. Adaugă un sfert din compoziția cu dovleac și formează un rulou. Repetă procedura până termini foile de plăcintă și amestecul cu dovleac. Introdu tava cu rulouri în cuptorul preîncălzit. Lasă la copt 30-40 de minute, la o temperatură de 180 de grade Celsius. Scoate tava după expirarea timpului, lasă rulourile să se răcească și presară deasupra lor un praf de zahăr pudră.

Spaghete din dovleac

spaghete din dovleac
Sursa foto: Pinterest.com

Ai nevoie de următoarele ingrediente:

  • un dovleac
  • câțiva căței de usturoi
  • pătrunjel
  • sare, după gust
  • parmezan
  • unt sau ulei de măsline

Cum se prepară:

Taie dovleacul în jumătate, pe lungime, și scoate semințele cu o lingură. Pune jumătățile de dovleac într-o tavă de copt, cu fața în jos. Introdu tava în cuptorul preînzălzit la 200 de grade Celsius și adaugă o cană de apă. Lasă la copt aproximativ 45 de minute (20-30 de minute, dacă dovleacul este mai mic). Îți dai seama că dovleacul e copt atunci când pulpa este moale și furculița pătrunde cu ușurință în ea. Scoate dovleacul din cuptor și treci cu furculița prin pulpă, astfel încât să obții aspectul unor spaghete. Pune „spaghetele” într-un vas și ocupă-te de arome. Călește cățeii de usturoi în unt sau ulei de măline, adaugă pătrunjelul tocat, apoi spaghetele. Asezonează cu sare, după gust, amestecă și rade pe deasupra parmezan.