Dieta pentru reglarea hormonală, indicată și pentru slăbit

Ai auzit vreodată de dieta pentru reglarea hormonală? Aceasta nu numai că te ajută să pierzi în greutate, dar și echilibrează nivelul homonal. 
Sursa foto: pixabay.com

Ai auzit vreodată de dieta pentru reglarea hormonală? Aceasta este una dintre cele mai noi diete apărute la orizont și promite să îți schimbe complet metabolismul. Nu numai că te ajută să pierzi în greutate, dar și echilibrează nivelul homonal.

Descoperă și dieta nordică!

Această dietă se adresează în principal femeilor, în special celor de peste 40 de ani. Logica ce stă la baza acestei diete este faptul că hormonii joacă un rol-cheie în metabolism. Și dacă echilibrul hormonal este dat peste cap, nicio restricție calorică sau excluderea completă a carbohidraților din dietă nu te va ajuta să pierzi în greutate.

Este dieta pentru reglarea hormonală eficientă? Sau este doar o altă găselniță menită să ne pierdem timpul și speranța că vom avea trupul la care visăm?

Am aflat pentru voi adevărul despre această dietă controversată!

În ce constă dieta pentru reglarea hormonală

Dieta pentru reglarea hormonală a fost inventată de medicul ginecolog Sara Gottfried, autoare a cărții care promovează acest regim alimentar.

Dr. Sara Gottfried este absolventă la Harvard Medical School și MIT, medic ginecolog cu peste 25 de ani de experiență. În 30 de ani, ea a experimentat personal diferitele provocări legate de dezechilibrele hormonale, cum ar fi creșterea în greutate și stresul.

Sara și-a folosit apoi expertiza medicală pentru a dezvolta un sistem de combatere a acestor efecte, care s-a concretizat în apariția unei cărți cu numele „Dieta pentru reglarea hormonală”, care s-a vândut în mii de exemplare. Sara este și deținătoarea unui brand de suplimente alimentare, pe care le recomandă „la pachet” cu dieta-minune pe care o promovează.

„Hormonii sunt substanțe chimice foarte importante, care controlează funcții esențiale ale organismului, inclusiv metabolismul. Dieta pentru reglarea hormonală se concentrează în întregime pe obținerea echilibrului hormonal”, scrie Sara Gottfried în cartea ei.

Sursa foto: Pinterest.com

Dacă hormonii sunt în echilibru, atunci și senzația de foame persistentă este mai puțin probabil să îți dea târcoale. Astfel, vei mânca mai puțin și vei arde mai multe grăsimi!

Deoarece femeile sunt mai afectate de dezechilibrele hormonale decât bărbații, în special după vârsta de 40 de ani, diete pentru reglarea hormonală este mai indicată femeilor. Dar asta nu înseamnă că bărbații nu pot beneficia de această dietă, deoarece hormonii „lucrează” similar pentru ambele sexe.

Dieta pentru reglarea hormonală – beneficii 

Dieta pentru reglarea hormonală are ca obiectiv principal echilibrul hormonal, dar promite să te ajute și la reducerea greutății corporale cu aproape 7 kilograme în doar câteva săptămâni.

Planul de dietă trebuie urmat 21 de zile. Chiar dacă exercițiul fizic este întotdeauna foarte sănătos, acesta nu este punctul central al dietei pentru reglarea hormonală.

Sursa foto: pexels.com

Scopul este de a arde grăsimile și de a reduce poftele si tendințele de supraalimentare prin crearea unui echilibru hormonal. Evitarea anumitor tipuri de alimente este metoda-cheie utilizată în acest plan de dietă pentru a atinge obiectivul dorit.

Care este rolul hormonilor în organism

Reproducerea este doar una dintre numeroasele funcții controlate de hormoni. Ei au, de asemenea, un rol important în reglarea somnului, a stării de spirit, a energiei și a senzației de foame.

Vezi aici care sunt cauzele infertilității la femei și la bărbați!

Hormonii sunt produși în sistemul endocrin, format din mai multe glande, precum hipotalamusul, tiroida, ovarele, testiculele, hipofiza și glandele suprarenale. Estrogenul, testosteronul și insulina sunt câțiva dintre cei mai cunoscuți hormoni.

Chiar și modificări minore ale nivelului de hormoni pot duce la boli și tulburări majore în corpul uman. Problemele constante cu greutatea corporală pot fi rezultatul dezechilibrelor hormonale, care implică estrogenul, testosteronul, DHEA, insulina sau cortizolul.

În timp ce vârsta poate fi un factor-cheie în nivelurile fluctuante ale hormonilor, stilul de viață nesănătos, dieta dezechilibrată și toxinele pot contribui la dezechilibrul hormonal.

Dieta pentru reglarea hormonală vizează corectarea acestor dezechilibre, prin intermediul unui plan alimentar ce presupune eliminarea anumitor categorii de alimente care influențează activitatea hormonală.

Plan alimentar în dieta pentru reglarea hormonală

Dr. Gottfried a identificat șapte hormoni critici în lupta împotriva creșterii în greutate și a supraalimentării. Când acești hormoni sunt prezenți în cantități dezechilibrate în organism, apare pofta crescută de mâncare și supraalimentarea, care au drept consecințe creșterea în greutate.

În cartea sa, dr. Sara Gottfried a identificat următorii hormoni ca fiind cheia pentru a obține pierderea în greutate la femei:

  • Insulina
  • Estrogenul
  • Leptina
  • Cortizolul
  • Hormonii tiroidieni
  • Hormonul de creștere
  • Testosteronul

Pentru a obține un echilibru pentru fiecare dintre acești hormoni, trebuie să elimini un anumit produs alimentar/grup de alimente timp de trei zile. Cu șapte hormoni diferiți și trei zile de dietă pentru fiecare, obținem un total de 21 de zile de dietă.

Etapa 1: fără carne

Începutul dietei se concentrează pe toate produsele din carne. Carnea este adesea incriminată pentru nivelurile crescute de estrogen în rândul populației generale.

Excesul de estrogen din organism poate duce la creștere în greutate, balonare și ginecomastie (creșterea sânilor la bărbați).

Vezi aici câteva trucuri pentru o digestie ușoară!

Așadar, în primele trei zile ale dietei pentru reglarea hormonală trebuie să elimini toate produsele din carne din meniu. Potrivit dr. Gottfried, această „abstinență” de trei zile te va ajuta să aduci estrogenul la niveluri optime.

Etapa 2: fără zahăr 

Efectele nocive ale consumului excesiv de zahăr sunt bine cunoscute de toată lumea. Însă zahărul se face vinovat nu numai de apariția kilogramelor în plus, ci și a diabetului de tip 2.

Atunci când consumăm cantități mari de zahăr, nivelurile de insulină sunt date complet peste cap, iar asta duce la diabet și obezitate.

Așadar, în zilele 4-6 trebuie eliminate complet alimentele și băuturile care conțin zahăr, pentru a echilibra nivelul insulinei.

Etapa 3: fără fructe

Chiar dacă fructele sunt considerate sănătoase, consumate în exces, acestea pot avea aceleași efecte nedorite precum consumul de zahăr.

Fructoza (zaharurile naturale din fructe) poate determina dezechilibre ale nivelului insulinei și leptinei.

Pepenele roșu îngrașă? Află aici răspunsul!

Leptina este „hormonul foamei”, care trimite semnale creierului atunci când ne e foame sau suntem sătui. Când nivelurile de leptină nu sunt optime, acest proces nu mai are loc și ne supraalimentăm, ceea ce duce la creștere în greutate.

De asemenea, consumul excesiv de fructe bogate în fructoză poate duce la creșterea rezistenței la leptină în organism.

Așadar, evită toate fructele în zilele 7-9, pentru a echilibra nivelul leptinei și a controla senzația de foame.

Etapa 4: fără cafeină

Cortizolul este un hormon important în corpul nostru, asociat în mod obișnuit cu stresul și metabolismul. Excesul de cortizol poate duce la apariția stresului și la probleme grave legate de creșterea în greutate.

Cofeina este o substanță care a fost frecvent asociată cu niveluri crescute de cortizol în organism. Dacă obișnuiești să bei multă cafea, ceai sau băuturi cu cafeină, e foarte posibil ca nivelul cortizolului să fie foarte ridicat, iar asta să îți influențeze și greutatea.

Prin urmare, evită toate băuturile care conțin cafeină în zilele 10-12, pentru a echilibra nivelul cortizolului și a preveni astfel stresul, senzația acută de foame și insomnia.

Etapa 5: fără făinoase

Pastele, pâinea și produsele de patiserie conțin carbohidrați de proastă calitate. Consumate în exces, astfel de alimente pot duce la dezechilibrarea nivelurilor de insulină și hormoni tiroidieni.

Vezi și care sunt cele 10 simptome că ai intoleranță la gluten!

Reține, așadar, că în zilele 13-15 sunt interzise făinoasele, pentru a echilibra nivelul acestor hormoni, dar și pentru a preveni senzație de epuizare, balonarea și creșterea în greutate.

Etapa 6: fără lactate

Toate produsele lactate conțin hormoni diferiți, inclusiv estrogen și hormoni de creștere. Există o mulțime de diete, atât vegane cât și nonvegane, care pledează pentru evitarea acestor aliment în totalitate.

Vezi aici câteva argumente pro și contra dietei vegetariene!

Prin urmare, penultima etapă din dieta pentru reglarea hormonală (zilele 16-18) presupune eliminarea produselor lactate, inclusiv a laptelui, untului și brânzei. Această etapă ajută la echilibrarea nivelurilor hormonului de creștere și a insulinei, îmbunătățește imunitatea și ameliorează reacțiile alergice și sinuzita.

Etapa 7: fără toxine

Această ultimă etapă (zilele 19-21) este de fapt un plan de dezintoxicare. Toxine ca BPA, ftalații și parabenii pot provoca haos în corpul nostru, în special la nivel hormonal. Testosteronul este principalul hormon afectat de astfel de toxine.

Deși Sara Gottfried nu precizează de unde provin aceste toxine, ea menționează care sunt alimentele care ne pot scăpa de acestea: carnea slabă, ouăle organice, avocado, fructele de pădure, somonul și apa.

Dieta pentru reglarea hormonală – eficientă sau nu? 

Multe dintre studiile științifice și cercetările din cartea Sarei Gottfried, utilizate de aceasta pentru a-și susține afirmațiile, au fost puse sub semnul întrebării. Asta mai ales din cauza faptului că autoarea recomandă în cadrul dietei și anumite suplimente pe care le comercializează.

Prin urmare, dieta pentru reglarea hormonală cu siguranță are un impact pozitiv asupra greutății corporale, pentru că presupune evitarea anumitor alimente nocive și restricție calorică. Însă, pe de altă parte, nu există dovezi știintifice clare, care să confirme că aceste beneficii se extind și la nivel hormonal, scrie webmd.com.

În cazul în care bănuiești că suferi de un dezechilibru hormal, cel mai indicat este să apelezi la medicul endocrinolog. Acesta îți poate recomanda analize specifice și un regim personalizat, care va rezolva problema.