Dieta nordică: beneficii, alimente permise și interzise

Află ce presupune dieta nordică, ce beneficii are pentru sănătate și siluetă și ce alimente sunt permise și interzise în cadrul acestui regim alimentar.
Sursa foto: pixabay.com

Dieta nordică începe să fie din ce în ce mai căutată de cei care doresc să slăbească sănătos. Acest regim specific populației din țările nordice ale Europei, precum Danemarca, Finlanda, Islanda și Suedia, este considerat la fel de benefic precum cel mediteraneean, susțin oamenii de știință.

Pe lângă faptul că ajută la slăbit, dieta nordică este indicată și pentru prevenirea sau ameliorarea anumitor afecțiuni, precum diabetul, obezitatea sau bolile cardiovasculare.

Citește și: Dieta de vară – 5 pași pentru a slăbi sănătos

Află mai jos ce presupune dieta nordică, ce beneficii are pentru sănătate și siluetă și ce alimente sunt permise și interzise în cadrul acestui regim alimentar.

Dieta nordică – ce beneficii are

Spre deosebire de majoritatea dietelor restrictive, care presupun consumul unor alimente fade, dieta nordică este foarte permisivă și ușor de urmat. Nu trebuie să te înfometezi și nici să mănânci alimente în combinații ciudate sau să bei doar lichide o anumită perioadă. Și nici nu vei obține rezultate miraculoase în 24 de ore, așa cum promit dietele care, de fapt, nu sunt deloc indicate și nici eficiente.

Din contră, dieta nordică presupune un plan alimentar echilibrat, în care accentul se pune pe consumul de pește gras, lactate, cereale integrale, nuci, fructe și legume proaspete.

Sursa foto: Unsplash.com

Potrivit Food and Nutrition Research, alimentele recomandate în dieta nordică trebuie să fie pe cât posibil organice, fără coloranți, conservanți sau alți aditivi.

La fel de important este și felul în care gătești alimentele. Se recomandă gătirea acestora la grătar, la cuptor, la temperaturi scăzute sau prin fierbere, nicidecum prin prăjire!

Iată ce are de spus știința despre dieta nordică și beneficiile acesteia:

  • Reduce nivelul colesterolului „rău” – un studiu din 2013, publicat în Journal of Internal Medicine, desfășurat pe o perioadă de șase luni, a arătat că dieta nordică a redus semnificativ nivelul colesterolului HDL, numit și colesterol „rău” în cazul a 170 de persoane care sufereau de sindrom metabolic.
  • Scade tensiunea arterială – hipertensiunea este un factor major de risc în apariția infarctului, accidentului vascular cerebral sau a insuficienței renale. Potrivit unui studiu realizat pe pacienți cu obezitate, dieta nordică poate echilibra nivelul tensiunii arteriale.
  • Ajută la scăderea în greutate – unul dintre principalele beneficii ale dietei nordice constă în capacitatea de accelerare a metabolismului, care ajută la arderea caloriilor și, implicit, la eliminarea kilogramelor nedorite. Având în vedere că incidența obezității este semnificativ redusă în țările nordice comparativ cu Statele Unite, de exemplu, nu e de mirare că dieta nordică este elementul care a fost asociat cu o greutate corporală normală. Potrivit datelor OECD, peste 30% dintre americani sunt obezi, în vreme ce Norvegia, de exemplu, are o rată a obezității de doar 10%. Un studiu realizat pe 147 de pacienți obezi a arătat că dieta nordică i-a ajutat pe aceștia să scape de aproximativ 5 kilograme într-un interval de șase luni, iar un alt studiu a indicat o scădere cu 4% din greutatea corporală totală în numai șase săptămâni.
  • Reduce inflamațiile din corp – potrivit unui raport publicat în Journal of Clinical Nutrition, dieta nordică poate ameliora semnificativ inflamațiile, principalul factor de risc în apariția cancerului.

Alimente permise în dieta nordică

Dacă te gândești că trebuie să ronțăi frunze de salată luni întregi, te înșeli. Dieta nordică nu este restrictivă și îți permite să consumi o mare varietate de alimente. În plus, vei beneficia de numeroase vitamine, minerale, antioxidanți, fibre, proteine și alte substanțe nutritive esențiale.

Sursa foto: Unsplash.com

Iată ce alimente poți consuma în dieta nordică:

  • fructe (afine, zmeură, mere, pere, prune)
  • legume (ceapă, cartofi dulci, păstârnac, ciuperci, morcovi, sfeclă roșie, spanac, kale, varză, conopidă, broccoli, linte, fasole)
  • pește (macrou, somon, hering)
  • carne de pui, de curcan, rață, gâscă, iepure
  • ouă
  • lactate cu conținut redus de grăsime
  • nuci, migdale, fistic, caju
  • semințe de chia, de in, de floarea-soarelui, de dovleac
  • cereale integrale (orz, grâu, ovăz, secară)
  • ulei de rapiță
  • pătrunjel, hrean, salvie, mărar, carmamon, fenicul
  • apă, ceaiuri și cafea (ultimele două, cu moderație)

Alimente interzise în dieta nordică

Sursa foto: Unsplash.com
  • fast-food
  • sucuri îndulcite acidulate
  • dulciuri
  • mezeluri procesate, cu aditivi
  • uleiuri vegetale

Exemplu de meniu pe o zi în dieta nordică

Pentru că acum știi ce este permis și interzis în dieta nordică, m-am gândit să îți ofer și o idee de meniu.

Mic dejun: iaurt cu ovăz, semințe de in și afine

Prânz: orz fiert cu ciuperci sotate, brânză la grătar și ceapă murată

Cină: somon la cuptor sau la grătar cu sos de țelină și salată caldă de cartofi dulci

Desert: meringue cu rubarbă (porție mică!)

Gustări între mese (la alegere): un iaurt mic degresat, un fruct, legume, nuci, semințe.

Dieta nordică este, așadar, ușor de urmat, pentru că îți oferă o varietate largă de alimente, pe care le poți combina în fel și chip pentru a obține preparate delicioase, dar sănătoase. Pe termen lung, această dietă nu numai că te ajută să slăbești, dar te și ferește de multe boli grave, așa că merită să o încerci.