Atenția copilului la școală poate fi afectată de decorul încărcat al clasei

atenția copilului la școală
Sursa foto: Pinterest.com

Hărți, tablouri, desene și alte obiecte colorate pe pereții din clasă – toate acestea sunt elemente care ar putea distrage atenția copilului la școală.

Potrivit unui studiu publicat recent în revista Psychological Science, obiectele colorate care se regăsesc de obicei într-o sală de curs ar putea „fura” atenția copilului de la lecții. De asemenea, acestea ar putea îngreuna procesul de memorare, susține aceeași cercetare, realizată în colaborare cu Association for Psychological Science.

Decorul excesiv al sălilor de curs distrage atenția copilului

O echipă de cercetători de la Universitatea Carnegie Mellon a descoperit că atenția copilului la școală este adesea perturbată de obiectele colorate folosite în exces în sălile de curs.

Citește și: Desenele animate, pro sau contra?

În plus, savanții au observat că în astfel de clase copiii sunt mai puțin receptivi și „nu prind” informația, fiind mai atenți la pereți, la propriu, decât la ceea ce le spune învățătorul.

„Elevii petrec mult timp în sala de clasă, uneori chiar și o zi întreagă. Un astfel de mediu poate distrage atenția copilului, mai ales dacă există foarte multe elemente colorate”, afirmă Anna Fisher, profesor asociat la Colegiul de Științe Umaniste Dietrich și autorul principal al studiului. 

Specialiștii sunt de părere că decorul încărcat al clasei distrage atenția copilului, dar asta nu înseamnă că eliminarea elementelor perturbatoare rezolvă în totalitate această problemă.

În cadrul acestui studiu, 24 de copii au fost supuși unor experimente care au constat în predarea unor lecții de știință în două săli de curs diferit amenajate: una cu multe desene și elemente colorate, alta cu un decor simplu.

atenția copilului
Sursa foto: Pinterest.com

Rezultatele au arătat că predarea lecțiilor într-o sală de curs mai modestă din punct de vedere vizual, deci fără obiecte colorate, cum ar fi hărți, desene etc., a fost mai bine primită de elevi. Aceștia au răspuns mai bine la testele ulterioare decât cei cărora lecțiile le-au fost predate în săli cu decor încărcat vizual.

„Am fost curioși să vedem cum se schimbă comportamentul copiilor după eliminarea decorului excesiv și am constatat, cu surprindere, că aceștia erau mai atenți la lecții, dar și la colegii lor”, susține psihologul Karrie Godwin.

Cercetătorii speră ca aceste descoperiri să fie validate de studii ulterioare de mare amploare și să ajute la îmbunătățirea sistemului educațional.

Citește și: Fricile arhaice ale copiilor – ce sunt şi cum îi putem ajuta pe cei mici să scape de ele?