Eram foarte mică atunci când am auzit pentru prima oară de tiroidă. Nu știam exact ce e, dar aș fi băgat mâna în foc că e o tanti rea și bătrână care nu o lasă pe mama în pace. Când auzeam că e nevoită să meargă la spital din cauza tiroidei, tanti asta căpăta trăsăturile unei adevărate vrăjitoare. Când am crescut, am înțeles că efortul de la nașterea mea îi declanșase mamei o hipertiroidie cu care s-a chinuit toată viața. Știu că lua medicamente și făcea niște injecții extrem de dureroase. Am văzut cu ce probleme s-a confruntat și am încercat să înțeleg mecanismul funcționării tiroidei. Și mai ales să aflu dacă poți ajuta cumva această glandă să funcționeze corect.

Importanța tiroidei

Pe scurt, tiroida eliberează hormoni care controlează metabolismul – modul în care corpul nostru folosește practic energia. Hormonii tiroidieni reglează funcțiile vitale ale corpului, incluzând:

·Respiraţia

· Ritmul cardiac

· Sistemul nervos central și periferic

· Greutatea corporală

· Puterea musculară

· Ciclul menstrual

· Temperatura corpului

· Nivelul colesterolului.

Seleniul benefic pentru tiroidă 

Pentru că în fiecare zi glanda tiroidă produce o anumită cantitate de hormon tiroidian care necesită legături specifice, aceasta are nevoie de niște nutrienți specifici pentru a funcționa corect. Dacă vreuna dintre aceste legături de construcție lipsește, tiroida nu poate produce suficient hormon tiroidian și putem ajunge să experimentăm o serie de imptome comune ale hipotiroidismului, cum ar fi:

  • Creștere în greutate
  • Depresie
  • Constipație
  • Căderea părului
  • Circulație necorespunzătoare
  • Probleme la nivel cognitiv (uitare)
  • Păr și unghii fragile
  • Oboseală

Rezultatele a tot mai multor cercetări științifice recomandă seleniul în dietele noastre, pentru o bună funcționare a organismului, în general, dar și pentru o bună funcționare a tiroidei. Mai multe studii (printre care Seleniul și controlul hormonului tiroidian, publicat de Joseph Kohrle în 2005, Tratamentul cu seleniu în tiroidita autoimună, publicat de Departamentele de medicină nucleară ale Facultății de Medicină și ale Spitalului Sifa, din Izmir sau Seleniul, selenoproteinele și sănătatea umană, realizat la Universitatea din aberdeen, Scoția, în colaborare cu Rowett Research Institute) au confirmat științific că seleniul este o substanță vitală în mecanismul funcționării glandei tiroide.

Cum introduci seleniul în dieta ta

Tocmai pentru a evita problemele provocate de tiroidă (dar și altele cauzate de lipsa de seleniu în organism), ai nevoie de necesarul optim de seleniu/zi (copii 20-40 mcg, adolescenți 55 mcg, adulți +55mcg) în alimentație. Însă aici apar două probleme, din punctul meu de vedere.

Să zicem că ești ești conștiincios, te documentezi și afli că alimentația ta ar avea nevoie de grâu, porumb, alune, semințe de floarea soarelui, pește, crustacee, carne, ciuperci, ouă, cereale sau ceapă, adică alimente bogate în seleniu. Dar, sincer, ai timp să stai să verifici cât seleniu este în alimentele mai sus menționate și apoi să calculezi câte grame ai mâncat din acel aliment și ce aport de seleniu ai adus organismului tău? E destul de complicat, din punctul meu de vedere.

Știai că solul din România are carență de seleniu?

A doua problemă, și, poate cea mai importantă pentru români, este că în țara noastră legumele și fructele au un deficit de seleniu cauzat de lipsa acestui nutrient din sol. Ceea ce înseamnă că nu te poți baza pe alimentele ce ar trebui să îți ofere un aport optim de seleniu (asta în cazul în care ai calcula gramaje de seleniu/aliment, lucru destul de complicat).

Problema lipsei seleniului din solul nostru a fost studiată Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie și Protecția Mediului, iar profesorul Radu Lăcătușu spune că au realizat că solul are carență de seleniu pentru că au observat în anumite zone că animalelor le lipsea acest nutrient. Ceea ce înseamnă că cerealele, plantele și legumele din acele zone au un mare deficit de seleniu.

„Din cercetările efectuate până în prezent a rezultat că vectorul principal transmițător al carenței de seleniu o reprezintă grâul. Explicația este dată de faptul că este planta care ocupă primul loc în ceea ce privește suprafața ocupată, se cultivă intens în areale cu probabilitate mare de apariție a deficitului de seleniu și, nu în ultimul rând, ocupă un rol de frunte în hrana zilnică a populației.”

Concluzia specialiștilor de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie și Protecția Mediului este că alimentele precum grâul, dar și porumbul, plantele furajere sau unele legume pot provoca deficiența de seleniu în organism.

Soluția? Un supliment alimentar

În cazul în care alimentele sunt sărace în Seleniu, atunci este nevoie de un supliment. Bine, și o să mă întrebați pe care să îl alegeți, că sigur sunt mult mai variante pe piață. Eu m-aș documenta puțin înainte să fug la farmacie. Aș căuta unul de calitate, a cărui eficiență să fie susținută de studii și a cărui formulă să fie obținută în urma a mai mulți ani de cercetare. Un alt aspect important atunci când alegeți suplimentul este biodisponibilitatea sau capacitatea acestuia să se poată absorbi ușor în organism. Căutați suplimentele cu biodisponibilitate ridicată (peste 80-85%), pentru a fi siguri că obțineți beneficiile suplimentului respectiv.

Și mai e ceva important. Ținând cont că e dovedit științific faptul că drojdia este o sursă importantă de seleniu, căutați suplimente care să conțină SelenoPrecise. Este vorba despre o drojdie specială, pură, legată organic, care în procesul de fabricație este hrănită cu seleniu, rezultând un produs organic cu absorbție ridicată!

 

 

foto:descopera.ro