10 lucruri pe care trebuie să le știi despre micul dejun

Pe 10 octombrie am fost invitată de Herbalife România să aflăm rezultatele studiului intitulat „Micul dejun – Atitudini și comportamente”, un studiu regional efectuat de Herbalife prin intermediul  Lightspeed GMI in Aprilie 2017 pe un eșantion de 1000 de consumatori din Romania, ce și-a propus să identifice atitudinile și obiceiurile reale ale românilor cu privire la un stil de viață echilibrat începând de la micul dejun.

Obiceiurile alimentare sunt în directă legătură cu stilul de viaţă, iar românii au înţeles în ultimii ani cât de important este să ai un stil de viaţă sănătos şi au început să-l practice din ce în ce mai mult. Dacă până nu demult cina era cea mai importantă masă a zilei, un obicei complet nesănătos după aprecierea specialiştilor, în 2017 românii au înţeles importanţa micului dejun.

Am extras 10 idei importante spuse de Conf. Univ. Dr. Corina Zugravu, medic primar Igiena Alimentației şi Nutriție şi membru în Comitetul Consultativ în Nutriţie al Herbalife plus una rețetă inedită, ușor de făcut și… delicioasă gândită de Anca Lungu (Prințesa Polonic).

Este foarte important să mâncăm dimineața

În funcție de momentul în care iei cina, corpul stă ore bune (chiar și 12 ore) fără hrană până dimineața. Deci dacă am sări peste micul dejun, practic ne-am începe ziua fără rezerve de energie. “Să nu ne facem iluzia că organismul poate să păstreze rezervele de glicogen atât de mult timp, încât dimineața să ne putem baza pe ce am acumulat cu o zi în urmă și să ne ofere energie. Practic creierul nostru care are nevoie de glucoză, nu o prea mai găsește dimineața. Poate funcționa pe baza lipidelor, însă o face cu un efort deosebit”, ne-a spus dna dr Corina Zugravu. Prin urmare, în primul rând creierul are nevoie de hrană dimineață.

Micul dejun se ia la 2,3 ore după momentul trezirii

Nu este nevoie să dăm iama în frigider imediat cum ne-am sculat. Specialiștii recomandă să luăm micul dejun la 2,3 ore de la trezire. Pentru cei care au activitate fizică dimineața nu este indicat să mănânce și apoi să plece la alergat/sală. Mai degrabă se hidratează bine și la finalizarea exercițiilor fizice pot lua micul dejun.

 Cei care iau micul dejun au o greutate mai apropiată de cea optimă

Cine mănâncă dimineața își va satisface mai ușor necesarul zilnic de nutrienți, pentru că un mic dejun acoperă între 15-20% din necesarul optim. Și dacă reușim să ne facem timp pentru a lua masa de dimineață, nu ne vom înfometa și vom reuși să mâncâm echilibrat. 3 mese principale și 2 gustări ar fi ideal.

Micul dejun ideal: 30%proteine, 40 % carbohidrați, 30%lipide

Ideal ar fi să poți mânca din toți nutrienții, punând accentul pe proteine și carbohidrați. “Ar fi bine să nu îngreunăm digestia cu mâncăruri grele dimineața, pentru că toată ziua colecistul va fi supraîncărcat și ne va consuma din energie, în loc să ne-o ofere”, a declarant medical nutriționist. Iată cum ar arăta, procentual, micul dejun ideal: 30% proteine, 40 % carbohidrați și 30% lipide.

Micul dejun luat în familie te ajută să nu te îngrași

“Sunt studii care spun că o masă luată în familie măcar o dată pe săptămână te ajută să îți păstrezi indicele de masă corporală optim”, spune dr. Corina Zugravu. Iar copiii care fac acest lucru – spun cercetătorii – vor avea un stil de viață mai sănătos.

Cei care mănâncă micul dejun au o viață mai sănătoasă

“Studiile spun că cei care mănâncă micul dejun, mănâncă și cele cinci de porții de legume pe zi. Mai mult, dacă mânânci dimineața, poți fi sigur că nu vei mânca ceva nepotrivit doar pentu că ești înfometat la prânz.”

 Proteinele la micul dejun te ajută să fii în formă

Este important să ne păstrăm capitalul muscular, mai ales când înaintăm în vârstă. Și este important să avem un aport optim de protein pe care să nu le înghesuim la prânz sau cină, fiind mai sănătos să le distribuim în cele 3 mese/zi. “Pentru că dacă ne luăm gramele de proteine la o singură masă (sau două), organismul nu poate să le sintetizeze în mod adecvat și, mai mult decât atât, ne putem îngrășa”, spune doamna dr Corina Zugravu care ne-a amintit de niște studii care spun că dacă aceste proteine sunt împărțite pe cele 3 mese, capitalul muscular este menținut la nivel optim.

Micul dejun îți face ziua mai bună

Un mic dejun sănătos te ajută să ai o stare psihică bună, optimizează funcțiile cognitive și îți oferă pe parcursul zile o stare de bine.

Micul dejun în procente

Chiar dacă 86% dintre români sunt de acord că micul dejun este cea importantă masă a zilei, doar 56% mănâncă în fiecare dimineaţă, iar o treime dintre aceştia admit că servesc micul dejun de maximum trei ori pe săptămână sau niciodată. 85% dintre românii care mănâncă micul dejun aleg să îl servească acasă, iar restul de 15% aleg să mănânce prima masă a zilei la birou sau în drum spre birou. Doar 50% dintre cei care mânăncă micul dejun mărturisesc că extrem de rar alocă între 5 şi 15 minute pentru a sta la masă dimineaţa, timpul alocat în mod frecvent fiind mult mai redus.

Ce consumă românii la micul dejun?

Primele opţiuni ale românilor pentru micul dejun sunt: ouă (75%), brânză (67%), pâine şi cafea (65%), iaurt (58%), unt (55%), cârnaţi, şuncă şi proteine de origine animală (51%). Micul dejun ideal recomandat de către specialişti ar trebui să conţină fructe sau sucuri de fructe, fibre şi proteine.

 O variantă de mic dejun sănătos – Gofre cu Shake Formula 1

La micul dejun la care am fost invitați de Herbalife, Anca Lungu, prințesa Polonic ne-a oferit o alternativă de mic dejun sănătos, rapid și cu un aport optim de proteine. O rețetă gustoasă și utilă, pentu că oricum eram în căutare de rețete de mic dejun care să conțină și proteine. Pentru că Teo, băiatul meu adolescent, are nevoie de un mic dejun cu un aport nutrițional optim, dar și protein pentru a-și dezvolta musculatura. Și mi-a fost foarte greu să calculez și să realizez un mic dejun cu nivel optim de fier, de protein, de riboflavină, de carbohidrați.

Alături de Prințesa Polonic înainte de a trece la treabă: o rețetă delicioasă de gaufre cu extra proteine!

Ori, ideea Ancăi de a face gaufre cu shake-ul Herbalife care conține un nivel optim de nutrienți mi s-a părut genială.

Am refăcut și eu rețeta acasă cu făină normală (că nu am convins adolescentul să pun integrală), doar că am făcut pancakes. Au fost delicioase, iar Teo fericit că are un aport mai mare de proteine!